Doorgaan naar hoofdcontent

Familysearch

txt

Ik was een beetje stil, maar ik ben nog steeds druk bezig met de stamboom. Van alle personen in de stamboom had ik nog helemaal geen aktes of links naar de aktes staan en er is een website https://www.familysearch.org/nl/ die zo een beetje alle aktes van de wereld heeft. Ze zijn ook helemaal gratis, dat komt omdat deze website is gemaakt door de Mormonen, zelf zeggen ze liever "Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen", Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen De kerk is rond 1830 ontstaan in de Verenigde Staten, ze werden op allerlei manieren vervolgd en op zijn zachtst gezegd getreiterd en zijn uiteindelijk in Salt Lake City terecht gekomen, de vervolgingen hielden op toen de godsdienstvrijheid werd uitgeroepen. Één van hun belangrijkste wensen is dat iedereen gedoopt wordt, dat is volgens de oprichter een wens van God die hij in een visioen heeft doorgekregen, vanuit de VS zijn toen zendelingen over de hele wereld gestuurd, deze mensen gingen dus na geëmigreerd te zijn naar de VS weer terug naar hun vaderland om de kerk groot te maken. Ergens na de 2e wereldoorlog zijn de volgelingen van deze kerk begonnen met het op microfilm zetten van alle doopboeken, trouwboeken, overlijdensboeken enz. die bij de gemeentes in bezit waren, in ruil daarvoor kregen de gemeentes een kopie van de microfilms. Op die website familysearch hebben ze langzamerhand al deze gefilmde aktes gezet en iedereen heeft daar gratis toegang toe, je kunt het zo gek niet bedenken of het is er te vinden, elk dorpje waar ook ter wereld.

txt

Maar goed: omdat het zo ontzettend veel is, is het vaak moeilijk om precies díe groep met aktes te vinden waar je er 1 van nodig hebt, ze noemen dat een afbeeldingsgroep en daar zitten zomaar 1000 aktes in bijvoorbeeld. Omdat ik zoveel aktes moet opzoeken uit zó ontzettend veel plaatsen, werd elke akte een zoektocht van jewelste wat me veel te veel tijd kostte, dus ben ik ongeveer 3 maanden bezig geweest om van al die afbeeldingsgroepen een overzicht in excel te maken, met wat voor type akte het is en vanaf wanneer tot wanneer en welke plaats natuurlijk, met een link erbij zodat ik er heel snel ben.

txt

Oké: eindelijk klaar, alles mooi in een overzicht dus kon ik beginnen met de stamboom van aktes te gaan voorzien. Maar ik had wat berichtjes gekregen van mensen via Geneanet (een heel grote site waar je gratis je stamboom kunt maken): Geneanet dus heb ik eerst even die berichtjes afgehandeld. Het lastigste was een berichtje van Fernand Wauters, hij is een nazaat van Petrus Maes uit Temse (B) en Anna Wauters. In mijn stamboom stond deze Petrus als oudste zoon van Josephus Maes en Anneke Bertram. Josephus is 1 van mijn favorieten, hij had volgens mijn stamboom 25 kinderen uit 3 huwelijken. Maar meteen de eerste: Petrus dus kon ik nergens de doopakte van vinden waar de ouders op staan en volgens mijn stamboom zou hij gedoopt zijn in Graauwsenhoek, dat is Zeeuws Vlaanderen. Bleek dus tóch niet te kloppen en wél Temse te zijn, dus Josephus ging van 25 naar 24 kinderen. En toen de andere kinderen, no. 2 en 3 had ik vrij vlug compleet, allemaal Zeeuws Vlaanderen, maar nummer 4, Anna Catharina Maes was nergens te vinden. Er is een website, genaamd Zeeuwen gezocht Zeeuws archief die heeeeel veel digitaal heeft, maar ook heeeeel veel Maesen en Maasen en ik was al gauw het overzicht kwijt, dus toen ik nét weer lekker met mijn stamboom bezig was (met onze stamboom bezig was) kón ik eigenlijk niet anders dan ook alle Maesen en Maasen uit heel Zeeland in excel te zetten, daar ben ik dus nu 2 weken mee bezig geweest en ik heb er bijna 10.000 (ik weet het: ik spoor niet). Vandaar dat ik even een poosje stil was 🧐 Dus nu kan ik dan weer verder met de stamboom geloof ik (ik kan me niet voorstellen dat er nog dingen zijn die ik niet in excel heb staan hahahahaha).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Oma (Kitty) haar voorouders

De kwartierstaat Ik ben momenteel druk bezig om de kwartierstraat van oma (Kitty) helemaal in te vullen (een kwartierstaat is een schematisch overzicht met voorouders tot 5 generaties terug). Ik heb datzelfde eerst gedaan voor al mijn neven en nichten en ooms en tantes (en mijn ouders natuurlijk) en nu doe ik dat ook voor mijn opa's en oma's. Dat wordt steeds lastiger omdat je dan steeds verder terug in de tijd moet en er steeds minder te vinden is. Maar het gaat heel goed en ik ontdek ook de bijzonderste dingen, zoals dat  Maria Bongarde (oma´s grootmoeder en de moeder van Guillaume Hoogstraten, oma´s vader ) na het overlijden van haar eerste man ( Willem Hoogstraten  die nog 7 andere kinderen had uit zijn eerste huwelijk met Catharina Hendriks) hertrouwde met Johannes Vesters  (die ook 2 andere kinderen had uit een eerder huwelijk) die daardoor de stiefvader werd van Guillaume. Blijkt nu dat deze Johannes de broer was van Geertruida Vesters , die trouwde met Willem van Ri

Introductie

 Ik (Erwin Maas) ben ongeveer in 2012 begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom. Ik had al als hobby websites maken, dus heb ik voor de stamboom toen ook ééntje gemaakt op mijn eigen domein. Ik heb dat toen 4 jaar lang met veel plezier gedaan en kwam uit op 6357 personen. Deze stamboom was vooral gericht op de namen "Maas" (mijn vader) en "van ´t Wout" (mijn moeder). In 2016 namen Annie (mijn vrouw) en ik de beslissing om ons te gaan vestigen in Portugal, we wilden proberen een heel andere leefstijl aan te nemen dan we tot dan toe gedaan hadden. We hadden allebei al ons hele leven het gevoel dat we graag in het spreekwoordelijke "hutje op de hei" wilden gaan wonen en dat hebben we toen gedaan. Maar dat betekende wél dat ik al mijn tijd moest gaan besteden aan het opbouwen van ons nieuwe leven (midden in de wilde natuur, met niks dan een stukje grond in de Portugese bergen) en bovendien hadden we maar 2 zonnenpaneeltjes en dus erg weinig stroom, nét geno